Naslovna > Tehnika > Svevideće oči

BMW Full LED

Svevideće oči

U protekle dvije decenije automobili su konstantno tehnički napredovali, naročito na poljima potrošnje i performansi. Novi materijali i "svemoguća" elektronika su omogućili konstantan razvoj skoro svake komponente automobila, ali jedan faktor je ostao nedorađen...

Pogađate, riječ je o vozaču, subjektu čije su karakteristike postale ograničavajući faktor, naročito kod noćne vožnje ili u uslovima slabe vidljivosti. U BMW-u su odavno shvatili da je u takvim uslovima vozaču neophodna pomoć, da bi svi učesnici u saobraćaju, a posebno pješaci, bili sigurniji. Još "davne" 2008. godine, BMW je uz pomoć senzora i kamera umrežio sistem pomoći vozaču ConnectedDrive na osnovu ograničenja brzine (Speed Limit info). Shvativši da je to samo početak, BMW je predstavio inovacije na polju rasvjetnih tijela u vidu Dynamic Light Spot (aktivno osvjetljavanje pješaka), Glare-free high beam assistant (osvjetljavanje bez zasljepljivanja drugih vozača) i Full LED svjetala.

 

 

 

 

 

Dynamic Light Spot omogućio je ponovni povratak BMW-a na mjesto lidera inovativnih tehnologija kada su u pitanju rasvjetna tijela na automobilima. Suština ovog sistema je da on automatski i pravovremeno usmjerava svjetlosni snop ka pješaku, znatno prije nego što bi ga sam vozač uočio i na taj način upozorava vozača na pješaka. Opasnost od stradanja pješaka noću je čak četiri puta veća nego na dnevnom svjetlu, a dva puta u vrijeme sumraka. Ovaj sistem se savršeno nadopunjava sa BMW-ovim Night Vision sistemom, koji se nalazi u sklopu ConnectedDrive tehnologije. Novi sistem, koji se bazira na senzorima za prepoznavanje potencijalne opasnosti u vozačevoj okolini, nakon što se automobil dovoljno približi pješaku, automatski ga obasjava isključivo "normalnim" svjelosnim snopom.Klasična kratka svjetla vozaču omogućavaju pregled od 50 do 85 metara ispred automobila, što ne znači da on može pravovremeno da uoči pješaka. Na testiranjima tamno obučen pješak se raspoznavao tek na 29 metara udaljenosti, što je nedovoljno za ozbiljniju reakciju vozača i pri brzini od 80 km/h. 

 

 

 

Za maksimalno dejstvo sistema potrebno je "obezbijediti" 100 metara razmaka između automobila i pješaka, bez obzira na vremenske uslove. BMW-ov Night Vision uz pomoć otkrivanja toplote, koju isijava objekat, obezbjeđuje 97 metara udaljenosti na kojoj se aktivira Dynamic Light Spot sistem i usmjerava snop svjetlosti ka pješaku, kao upozorenje vozaču prije nego ga on sam uoči.Druga blagodet koja je izašla iz BMW-ovih pogona je Glare-Free High Beam assistant.Ova inovacija omogućava vozaču konstantnu vožnju pod dugim svjetlima, a da istovremeno ne zasljepljuje nadolazeće automobile. Ovim se dugim svjetlima dalo još više na značaju, a istovremeno se povećala i sigurnost vožnje u noćnim uslovima. Sistem prepoznaje dolazak vozila iz suprotnog smjera, kao i vozila ispred u sopstvenoj traci (prepoznaje automobile, kamione, motocikle, pa čak i bicikle sa adekvatnim osvjetljenjem). Sistem još u ranoj fazi prepoznaje nadolazeća vozila, sa udaljenosti od oko 1.000 metara, odnosno 500 metara za vozila ispred u istoj traci. 

 

 

Nakon što registruje nadolazeća vozila, "asistent" automatski isključuje duga i prebacuje na kratka svjela. Čim vozači nisu više u opasnosti od zasljepljivanja, ponovo se automatski uključuju duga svjetla. Sve se dakle odvija automatski, što olakšava posao vozaču. Takođe, u uslovima kada je vanjsko osvjetljenje dovoljno (svitanje, gradska i osvjetljena područja) sistem takođe automatski prebacuje svjetla sa dugih na kratka. Sve ove radnje omogućava kamera na unutrašnjem retrovizoru, koja detektuje vozila, na osnovu čega se automatski koriguje sopstveni snop svjetala, a nalazi se u sklopu Night Vision sistema. Automatska regulacija snopa svjetala rezultuje manjim umorom vozača i samim tim se stvara sigurnije i opuštenije vozačko okruženje u noćnoj vožnji.

 

Kao "šlag na torti" BMW je predstavio nova adaptivna LED svjetla na modelu serije šest. Iako serija šest bi-xenon svjetla ima serijski, adaptivna LED svjetla daju još bolje karakteristike prilikom noćne vožnje. Ova LED svjetla na cestu "šalju" jak i homogen snop svjetlosti, koji je mnogo sličniji dnevnom svjetlu nego što to daju xenon ili halogen svjetla. Zato se reflektujući objekti "javljaju" sa mnogo jačim kontrastom, te se tako znatno ranije uočavaju. Nova dvostruka kružna svjetla prvi put su dizajnirana u trodimenzionalnom obliku, koji naglašava tipični BMW-ov izgled kako danju, tako i noću. Prepoznatljiva "četiri oka" prvi put se mogu uočiti i noću, kada su upaljena bilo kratka, bilo duga svjetla, a danju su uočljiva kao dnevna svjetla. To je omogućeno jer su kratka svjetla smještena u gornjoj, a duga u donjoj polovini sva četiri prstena. Adaptivna LED svjetla, između ostalog, koriste podatke o brzini i uglu zakretanja upravljača, a mnogo bolje pri brzini od 70 km/h osvjetljavaju put ispred i pored automobila. Osim toga, LED svjetla iskorištena su i kao pokazivači pravca, koji su sastavljeni od po osam dioda ispod svakog para "očiju".

Datum objave: 12/09/2011
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook