Naslovna > Teme > Ulaganje na duge staze

Tema – Ugradnja plinske instalacije u automobile

Ulaganje na duge staze

Ugradnju plinske instalacije u automobile treba uzeti kao dugoročno isplativu investiciju, koja vam nakon otplate početnog ulaganja omogućava kvalitetnu i udobnu vožnju uz značajnu uštedu...

Na ugradnju autoplina većina vozača se odlučuje da bi uštedjela. Njihov početni motiv je jasan, jer litra autoplina trenutno košta 1,15 KM, a litra 95 oktanskog benzina 2,35, odnosno 2,45 KM u slučaju 100 oktanskog (Izvor Petrol BiH Oil Company d.o.o.). Značajna razlika u cijeni anulira i činjenicu da automobili sa pogonom na plin troše od 5 do 10% više ovog goriva u odnosu na benzin. No, da biste štedjeli prvo morate uložiti i to u plinsku instalaciju. Ovaj trošak se u većini slučajeva razlikuje zavisno od vrste plinskog uređaja, pogonskog agregata i vozila u koje se instalacija ugrađuje. Naravno svoj udio u cijeni ima i usluga servisera.

 

Zvaničnog cjenovnika za ugradnju plinske instalacije u BiH nema, no okvirno se može reći da se na motor sa karburatorom autoplin u najpovoljnijem slučaju može ugraditi za 400 KM, a sa monopoint ubrizgavanjem za 450 KM. Najniža cijena za ugradnju savremenog sekvent plina za vozila sa 4 cilindra je 700 KM, sa 6 cilindara 1000, a sa osam 1.400 KM. Za najsavremenije benzinske agregate poput Volkswagenovih FSI sa direktnim ubrizgavanjem goriva ili TSI potpomognutim turbom najpovoljnije ponude kreću od oko 2.000 KM. Ovdje treba dodati da je za legalizaciju ugrađene instalacije, odnosno atestiranje, potrebno dodatnih 175 KM. Upis u saobraćajnu dozvolu vozila može se obaviti kod sljedećeg redovnog tehničkog pregleda, a u slučaju da se vlasnik odluči to uraditi na vanrednom i za to će mu trebati još 50 KM. Podsjećamo da je na osnovu važećih zakonskih propisa u BiH, atest boce i sistema neophodno obnoviti na svakih pet godina. Osim toga vlasnici, koji žele ugraditi autoplin u svoje automobile, trebaju znati da su redovni servisni intervali zbog lošeg kvaliteta plina na bh. tržištu uglavnom na svakih 10.000 km.

 

Zavisno od motora (tri, četiri, pet... cilindara) isti koštaju od 40 do 150 KM. U slučaju da u automobil ugradite i neki od dodatnih sistema za podmazivanja (Flashlube, JLM, LiqueMolly...) i zaštitu usisnih i izduvnih ventila (prva ugradnja košta 100 KM), u intervalima od 10.000 pređenih kilometara čeka vas dodatni trošak od 30 ili više KM. Podsjećamo da je italijanski BRC ovaj problem riješio VSR tehnologijom, koja omogućava zaštitu ventila bez upotrebe aditiva. Naime, ovaj sistem uz pomoć senzora prati temperaturu ventila i po potrebi umjesto gasa ubrizgava benzin, koji ima manju toplotnu moć i čijim sagorijevanjem se temperatura dovodi na optimalan nivo. Nepisano pravilo je i da se na pređenih 100.000 km ili svakih šest godina treba obaviti i veliki servis plinske instalacije u okviru kojeg se „osvježavaju“ isparivač, dizne, a ponekad mijenjaju dotrajala crijeva ili ostali dijelovi instalacije. Shodno toj činjenici i cijena ovog zahvata nije fiksno utvrđena.

 

Mada ugradnja autoplina sa sobom nosi i niz popratnih troškova, koji nisu u prvom planu, evidentna razlika u cijeni u odnosu na benzin i dalje djeluje kao odličan motiv da je ista i te kako isplativa. Osim toga, prosta računica pokazuje nam sljedeće. Za početak ćemo pretpostaviti da za jedan prosječan automobil sa četverocilindričnim benzinskim agregatom snage oko 100 „konja“ ugradnja plinske instalacije košta od 900 u najpovoljnijem, do 2.000 KM u najskupljem slučaju (Prins sistem). Prosječna razlika u cijeni litre benzina i plina je danas oko 1,20 KM i ona može da varira oko 20 feninga gore ili dolje, u ljetnom, odnosno zimskom periodu, kada je plin skuplji. Ukoliko je prosječna potrošnja predmetnog vozila na benzin oko 8 litara, a na plin litru ili dvije veća, dolazimo do činjenice da vožnja na plin, na svakih 100 pređenih kilometara, uštedi oko 9 KM. U ljetnom periodu, kada se cijena plina spušta i do 1 KM, ta razlika se povećava na 10 KM. Kao prosjek uzećemo uštedu od 9,50 KM na svakih 100 km.

 

Za hiljadu kilometara u džepu će nam ostati 95 KM, a za 10.000 čitavih 950 KM. Toliko podsjećamo košta i ugradnja najpovoljnijeg plinskog sistema, sa jednim redovnim servisom. U ovom, najpovoljnijem slučaju ugradnja plinske instalacije se isplati već za 10.000 pređenih kilometara. Ukoliko se odlučite za neki od sistema renomiranijih svjetskih proizvođača poput BRC-a, Landi Renza, Lovata ili Prinsa, trebaće vam maksimalno oko 20.000 pređenih kilometara da biste otplatili početno ulaganje. U svakom slučaju računica po pitanju opravdanosti ugradnje autoplina je individualna.

 

U ovom broju Auto Shop Magazina smo vam iznijeli okvirni pregled troškova na osnovu kojih ona može da se utvrdi. Već u sljedećem broju ćemo se pozabaviti i praktičnim primjerom, odnosno predstavićemo vam do detalja kako izgleda kompletna procedura od donošenja odluke za ugradnju plinske instalacije, odabira adekvatnog servisera, načina ugradnje i na kraju praktičnog iskustva u vožnji automobila sa novim sistemom pogona.

Definicija LPG-a
LPG ili Liquefied Petroleum Gas je tečni naftni gas, poznatiji kao “autoplin”, koji predstavlja smjesu propana i butana. Pod pritiskom od 2 do 8 bara prelazi u tečno agregatno stanje, što olakšava njegov transport, skladištenje i potrošnju. LPG se dobija utečnjavanjem smjese gasova dobijene izdvajanjem iz rafinerijskih gasova nafte (nastalih njenom preradom), odnosno gasova dobijenih preradom prirodnih gasovitih goriva (u postupku zvanom degazolinaža). Prodaje se na litre.

Definicija CNG-a
CNG ili Compressed Natural Gas je komprimovani prirodni (zemni) gas, poznat i pod nazivom metan, čiji radni pritisak ne prelazi 220 bara. Prirodni gas se veoma teško pretvara i čuva u obliku tečnosti, te je njegovo sabijanje kompromis između zahtjeva da mu se smanji specifična zapremina (da ista količina zauzme manje mjesta) i tehničke i finansijske zahtjevnosti njegovog utečnjavanja i čuvanja u tečnom stanju. Zbog niza tehničkih prednosti prirodni gas se na automobilima daleko češće koristi u komprimovanom stanju, a sasvim rijetko kao utečnjen. Prodaje se na kilograme.

Litra benzina je teška 0,702 kg
Specifična težina propana: 0,51 l/ kg
Specifična težina butana: 0,57 l/ kg

Prvi dvotaktni motor, kojeg je 1860. godine konstruisao i patentirao francuski inovator Etienne Lenoir, za pogon je koristio plin. Prvi četverotaktni agregat, kojeg je osmislio njemački vizionar Nicolaus Otto, takođe je bio pogonjen CNG-om.


Riječ stručnjaka: Daniel Kresojević, vlasnik preduzeća „Gas sistem“ d.o.o.

„Koliko je jedan majstor siguran u ono šta radi i ugrađuje, najbolje potvrđuje garancija koju daje na svoj rad“, tvrdi Kresojević...

Ne tako davno, krajem prošlog vijeka, ugradnja autoplina uglavnom je bila specijalnost garažnih majstora, sa veoma malo ili nimalo ovlaštenih i stručno obučenih servisera za njegovu ugradnju. Shodno toj činjenici i praktični rezultat, koji se dobijao ugradnjom autoplina, razlikovao se od majstora do majstora. Nekom je plin dobro funkcionisao, a nekog je od njega samo boljela glava. Sa pojavom savremenih automobila, opremljenih sofisticiranim elektronskim sistemima i ugradnja plina je postala komplikovaniji posao, koji je zahtijevao ispunjavanje određenih profesionalnih standarda, ali i bolju povezanost sa proizvođačima plinskih instalacija. Banjalučko preduzeće „Gas sistem“ d.o.o. iza sebe ima bogato iskustvo u ugradnji plinskih sistema, kako onih jednostavnijih karburatorskih, tako i onih najsavremenijih, namijenjenih motorima sa direktnim ubrizgavanjem goriva. Za partnera u poslovanju su odabrali jednog od najkvalitetnijih proizvođača plinskih uređaja i instalacija u svjetskim okvirima, italijanski BRC. Danas su ovlašćeni serviser i distributer BRC-a, a njihov stručan rad je potvrđen i adekvatnim sertifikatom italijanskog proizvođača.

 

„Najbolja potvrda kvaliteta našeg rada su mnogobrojni zadovoljni korisnici BRC autoplinskih sistema, koje smo do sada ugradili u našoj radionici. Konstantnim ulaganjem u znanje i usavršavanjem, od ugradnje plina u klasične karburatorske motore, došli smo do najsavremenijih benzinskih agregata sa komplikovanim benzinskim kompjuterom, lambda sondom i plastičnom usisnom granom. Danas s pravom mogu reći da smo osposobljeni za konveziju svih vrsta benzinskih motora, bilo da oni imaju tri, četiri, pet ili više cilindara“, rekao nam je Daniel Kresojević, vlasnik preduzeća „Gas sistem“ d.o.o.

 

On dodaje da je vrhunski kvalitet usluge bio primarni cilj njegovog preduzeća, od osnivanja do danas, što je na kraju potvrđeno i partnerstvom sa renomiranim italijanskim proizvođačem BRC-om. „Koliko je jedan majstor siguran u ono šta radi i ugrađuje najbolje potvrđuje garancija, koju daje na svoj rad. Mi danas dajemo garanciju od dvije do pet godina na svu BRC opremu i dijelove, koji su atestirani i zadovoljavaju stroge evropske propise u ovoj oblasti. Pošto autoplin ugrađujemo i na potpuno nove automobile, moram istaći da se naš garantni rok može uskladiti sa fabričkom garancijom, koju na vozilo daje proizvođač“, objasnio je Kresojević.

 

Prema njegovim riječima kod ugradnje autoplina vlasnici automobila moraju uzeti u obzir mnogo parametara, kako bi njihova investicija bila isplativa i kako bi rezultirala željenim ishodom, odnosno uštedom. „Ekonomska situacija je takva kakva jeste i ljudi obično pristaju na najpovoljniju, a ne na najozbiljniju ponudu, kada je riječ o ugradnji autoplina. Ono što je za 200, 300 KM jeftinije u startu, često se u daljoj eksploataciji pokaže kao skuplja investicija. BRC nema interes da bude najpovoljniji, ali mu je od velikog interesa da bude najbolji proizvođač plinskih sistema, što danas i jeste. Mnoga njegova rješenja su jedinstvena i inovativna, odnosno modelski usmjerena, što u praksi omogućava postizanje najboljih mogućih rezultata, kada je riječ o konverziji benzinskih agregata na plinski pogon“, smatra Kresojević i dodaje da ugradnja BRC sekvent instalacije u trocilindrične i četverocilindrične motore sa atestom košta 1.350 KM.

 

Kao specifičnost domaćeg tržišta, osim teške ekonomske situacije, koja značajno snižava kriterijume kupaca kod odabira adekvatnih plinskih sistema, on izdvaja i promjenljiv kvalitet autoplina. „Kvalitet autoplina na bh. tržištu je veoma promjenljiv, zbog čega se redovno održavanje plinskih sistema postavlja kao imperativ. Mada proizvođači poput BRC-a propisuju i duže servisne intervale, mi smo prinuđeni da ih preventivno skratimo na 10.000 pređenih kilometara, kako bismo izbjegli eventualne nepravilnosti u radu, koje su  najčešće prouzrokovane začepljavanjem filtera“, objasnio nam je Daniel Kresojević, vlasnik preduzeća „Gas sistem“ d.o.o. U saradnji sa preduzećem „Gas sistem“ d.o.o. u sljedećem izdanju Auto Shop Magazina ćemo do detalja praktično predstaviti proceduru i način ugradnje BRC plinske instalacije u automobil sa benzinskim motorom. Tada ćemo se detaljnije osvrnuti i na sve prednosti, koje sa sobom donosi ugradnja plina, kako u ekonomskom, tako i u ekološkom pogledu. Čitaj, pa vozi! 
 

Datum objave: 12/01/2015
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook