Naslovna > Automobili > Ford > Ranger > Američki san u evropskom formatu
FOTO GALERIJA (13)

Vozili smo – Ford Ranger Raptor

Američki san u evropskom formatu

Snažni i dinamični pick-up automobili do sada su uglavnom bili ekskluziva američkog tržišta. Zahvaljujući Fordu evropski kupci su dobili jedinstvenu priliku da se po prvi put upoznaju sa čarima sportske vožnje u uzbudljivom avanturističkom formatu Rangera Raptora...

 

Kada god se spomenu pick-up vozila prva asocijacija za većinu uglavnom je Amerika. Amerikanci ih naprosto obožavaju, a mnogi ih kupuju po automatizmu i kada nemaju neku realnu potrebu za njima, jer je putničko-teretni koncept koji nudi pick-up najbliže onom što oni smatraju idealnim radnim automobilom. S obzirom na američki „big size“ životni koncept, koji između ostalog podrazumijeva široke puteve i za evropske standardne predimenzionirane četverotočkaše, nimalo nije čudno što je ona za pick-up vozila postala obećana zemlja. Mnogi dosadašnji pokušaji automobilskih proizvođača u kojima su Evropljanima željeli da prodaju „duh Amerike“ i obratno završili su se uglavnom neslavno. Amerika jednostavno ne voli male stvari, a Evropa prevelike. Ipak ima pozitivnih izuzetaka, a jedan od njih sigurno je Fordov pick-up Ranger, koji posljednjih godina osvaja sve više simpatija Evropljana. To najbolje potvrđuje činjenica da je 2012. godine ovaj model pronašao put do jedva 500 evropskih kupaca, a da se 2018. za njegovu kupovinu odlučilo njih čak 50.000. Deset puta veća prodaja za samo šest godina dala je Fordu krila, ali i opravdanje da Evropi ponudi Ranger u omiljenoj američkoj sportskoj pick-up verziji Raptor. Prvi utisak koji se stiče kada stanete pred Raptora je da je pred vama po evropskim standardima zaista ogroman automobil. Ovaj osjećaj je još izraženiji kada se zna da je ionako veliki standardni klirens od 227 milimetara povećan za još 56 mm, odnosno da su na 17-inčne aluminijumske naplatke namontirani specijalni BF Goodrich All Terrain pneumatici čija „šara“ je sa sredine prenesena i na bočne strane. To je neophodno da bi se na kamenitom terenu zaštitila osnova gume od bočnih udaraca i oštećenja, koji najčešće dolaze od kamenja i sličnog tvrdog i oštrog materijala. Kako bi neoštećen izašao iz zahtjevnih off-road avantura, za koje je i te kako spreman, Raptor je sa prednje i zadnje strane zaštićen debelim metalnim oplatama, koje imaju i određenu estetsku funkciju. Istovremeno rubovi blatobrana su oklopljeni masivnom plastikom čiji donji dijelovi su izduženi kako bi spriječili blato i kamenčiće sa guma da oštete limariju i podvozje. Pragovi su prošireni sa masivnim nogostupima, koji osim praktične funkcije i olakšavanja pristupa kabini imaju i zaštitnu, jer sprečavaju direktne kontakte karoserije sa okolinom.

 

U odnosu na standardnog Rangera, Raptor ima i specifičnu tamnu masku hladnjaka, a da ne bi bilo zabune na stranicama tovarnog prostora nalaze se stilizovane naljepnice i logotipi. U interesantne vizuelne detalje spadaju i bočni aerodinamični spojleri, koji usmjeravaju vazduh preko tovarnog prostora koji je zaštićen praktičnom metalnom roletnom. Tu su i za pick-up modele „standardne“ dekoracije, po dva ankera sa prednje i zadnje strane, koji omogućavaju jednostavno kačenje sajle za vuču. Tu je kuka koja omogućava vuču priključnog vozila. Osim izgledom Ford Performance odjel detaljno se pozabavio i vješanjem Rangera, kako bi on u Raptor izdanju mogao da ponudi više dinamike i zabave u vožnji, bez gubitka raskošnih off-road mogućnosti. U toj namjeri trag točkova proširen je za 150 mm, a zadnje lisnate opruge su zamijenjene sa elastičnijim Watts vješanjem. Raptor je dobio i aluminijumska ramena, a standardni amortizeri zamijenjeni sa kapacitetnijim Fox Racing. Oni imaju podesiv stepen kompresije i omogućavaju 32% bolju amortizaciju udara u odnosu na standardne, što pruža puno više sigurnosti prilikom odvajanja sva četiri točka od podloge i skokova. Kod Raptora su posebno kalibrisani i upravljački, odnosno kočioni sistem, koji na zadnjoj osovini umjesto standardnih bubnjeva ima 332 milimetarske samoventilirajuće diskove, a isti takvi se nalaze i na prednjim točkovima. Kako bi ponudio vrhunski doživljaj u off-road vožnji Raptor je dobio i specijalni „Terrain Menagment“ sistem elektronskog nadzora pogona sa šest režima rada: normalni, trava/šljunak/snijeg, blato/pijesak, kamenje, sport i Baja. Mada smo tokom testnih vožnji imali priliku isprobati svaki od navedenih, posebna pažnja je posvećna Baja režimu rada, koji je inspirisan Baja Desert relijom i situacijama sa kojima se vozači suočavaju tokom njega. Ovaj režim u principu omogućava veoma brzu vožnju sa brzinama višim od 70, 80 km/h po neravnim podlogama uz minimalnu asistenciju ESP-a i uz nezamislivo visok stepen udobnosti za jedan pick-up automobil. Desetostepeni automatski mjenjač tada dozvoljava sportsko zadržavanje u obrtajima, koji omogućavaju motoru da pruži najviše što može. U odnosu na prethodni petocilindarski 3,2-litarski TDCi motor novi četverocilindarski 2.0 Bi-Turbo dizelaš, koji raspolaže sa 213 KS i 500 Nm nije nimalo inferiorniji. Štaviše, rado se odaziva na svaki pritisak gasa, dok prosječnom potrošnjom na nivou od 11, 12 litara zadovoljava stroge emisione zahtjeve, ali i razumna očekivanja. Da je dinamički veoma moćan automobil, Raptor potvrđuje i perfomansama. Za ubrzanje od 0 do 100 potrebno je 10,5 sekundi, dok je najveća brzina deklarisana na 170 km/h. Mada to na papiru i ne djeluje kao pretjerano brzo i uzbudljivo kada se nalazite za upravljačem 2,5 tona teškog pick-upa, koji ne bira podloge, doživljaj brzine je višestruko upečatljiviji nego za upravljačem čistokrvnih sportskih modela. Ranger Raptor je bez ikakve sumnje upečatljiv, moćan i poseban automobil, a što ne reći i hrabar, jer Ford sa njim pokušava evropskim kupcima ponuditi jedan djelić raskošnog američkog automobilskog sna. Veći i moćniji pick-up model sa snažnim dizel motorom, dinamičnim vješanjem i zaista impresivnim off-road mogućnostima danas ne nudi niko osim njega. Jedini problem u opravdavanju „raptorizacije“ Rangera  Ford bi mogao imati u činjenici da su vučne mogućnosti zbog „sportskih prerada“ sa standardnih 3,5 tona smanjene na 2,5, odnosno da je dozvoljeno opterećenje tovarnog prostora sa 1.000 spušteno na 620 kg. Mada nije potvrđena za bh. tržište, laganu zebnju izaziva i početna cijena od 120.000 KM koliko ovaj model košta u komšijskoj Hrvatskoj. Sa Raptorom se mnoge off-road avanture savladavaju sa zadivljujućom lakoćom, jer on može da savlada napadni ugao 32,5 stepeni, a izlazni 24. Fordov „sportski“ pick-up može da progazi vodu do dubine od 850 mm (standardno 800 mm) a veoma raskošan je i klirens od 283 mm (228 mm). Mogućnosti elektronskog prilagođavanja pogona različitim vrstama podloga su veoma raskošne, a kao najzanimljivija opcija Terrain Menagment sistema nameće se Baja režim koji omogućava veoma udobnu i sigurnu brzu off-road vožnju.

 

ENTERIJER

U odnosu na standardni Ranger enterijer Raptora se razlikuje tek u detaljima. Na prvom mjestu vozač je dobio četverokraki sportski upravljač sa crvenim prstenom na vrhu, koji olakšava praćenje stepena zakrenutosti upravljača. Tu su i sportski analogno-digitalni instrumenti, te snažnije profilisana i kožom obložena sjedišta sa integrisanim Raptor logotipom. Sve ostalo je manje-više isto kao u standardnim modelima, s tim da je već osnovna oprema Raptora na nivou najbogatije opremljenih klasičnih Rangera.

 

AMERIČKI I EVROPSKI RAPTOR

Odmah da se naglasimo, američki i evropski Raptor nemaju puno sličnosti. Američki je zasnovan na gorostasnom F-150 pick-up modelu, koji je dostupan u dva karoserijska izdanja od 5,3 i 5,78 metara, dok je evropski baziran na 5,28-metarskom i kompaktnijem Rangeru. Sam koncept po kojem su nastala ova dva modela je sličan, jer su oba prošla kroz Ford Performance odjel, ali filozofija je potpuno drugačija. Dok se američki model razmeće sa snažnim 3,5-litarskim V6 benzincem sa 456 KS, evropski je pogonjen ekonomičnim i ekološki prihvatljivijim 2.0 Bi-Turbo dizelašem, koji je po svemu onom što smo imali prilike da iskusimo tokom premijernih testnih vožnji sasvim dovoljan za dinamično pokretanje 2,5 tona teškog Fordovog pick-upa.

 

 

 

 

Datum objave: 15/11/2019
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook