Naslovna > Automobili > Hyundai > Santa Fe > Bronzani sjaj zlatnog dečka

Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi AT8 4WD Diamond

Bronzani sjaj zlatnog dečka

Ispod nove i dopadljive „zemljano bronzane“ boje četvrta generacija Santa Fe-a u svom najelitnijem izdanju krije pregršt „zlatnih“ kvaliteta, koji ga realno smještaju u sam vrh klase raskošnih SUV modela dostupnih sa sedam sjedišta...

Korejski Hyundai jedan je od proizvođača automobila čiji napredak se mjeri kilometarskim koracima, a aktuelni Santa Fe najbolji je pokazatelj tog napretka. Da bismo shvatili šta je i koliko Hyundai napravio u proteklom periodu moramo se vratiti nepune dvije decenije unazad. Naime, između predstavljanja prve i četvrte generacije Santa Fe-a prošlo je 17 godina. U ovom periodu korejski gigant napravio je pravu malu revoluciju na svim poljima, koja ga je dovela do toga da je aktuelni model 270 mm duži, 70 širi i 25 viši od prvog. Istovremeno on nudi i 145 mm duži međuosovinski razmak, koji mu je omogućio da postane prvi standardni Hyundaijev SUV, u kojeg se mogu bez problema smjestiti tri reda sjedišta. Podsjećamo da je kod prethodnika to bilo moguće tek u produženoj Grand verziji. Gabaritni rast pozitivno se odrazio i na prtljažnik, koji je od prve (469 l) do četvrte (625 l) generacije zapreminski porastao za 156 litara i postao puno praktičniji. Koliko je Santa Fe u međuvremenu porastao najbolje svjedoči podatak da je broj manji kućni SUV model, 4.475 mm dugački Tucson danas u potpunosti dostigao gabarite njegove „prve generacije“...

Puno važniji od suvih činjenica je podatak da je Santa Fe doživio dizajnerski preporod, te da se iz pozicije modela koji prati modne trendove transformisao u onog koji ih zapravo nameće. Mada se izgled aktuelnog modela nekome manje, a nekom više dopada, ne može mu se osporiti originalnost, ali ni činjenica da na ulici privlači pažnju puno bolje od svih prethodnika. Tokom testa susretali smo se sa mnogobrojnim ljubopitljivim pogledima ostalih vozača, a nisu rijetki bili ni oni koji su nas pitali o kojem automobilu je riječ. Mada se nekome navedeno i neće učiniti toliko značajnim, ovakve reakcije su pozitivan napredak za Hyundai i Santa Fe, koji je do juče bio sve samo ne vizuelna atrakcija. Kada se na modernu podlogu pridoda i veoma bogata oprema najsadržajnijeg Diamond paketa opreme, koji je kombinovan sa testnim modelom (dostupni su još Saphire i Brilliant paketi) dobija se automobil sa kojeg je teško skrenuti pogled. I dok prednji dio sa novom, velikom, šestougaonom maskom hladnjaka čija gornja ivica je ukrašena širokom hromiranom lajsnom koja se „stapa“ sa dnevnim svjetlima izgleda poprilično agresivno, zadnji je potpuno drugačiji i veoma smiren.

 

Kako bi istakao dizajnersku eleganciju Hyundai je odlučio da pokazivače pravca sa uobičajene pozicije iz kućišta „stop“ svjetala „preseli“ stepenicu nižu na segment u branicima. Estetski rezultat nije sporan, ali je uočljivost pokazivača slabija nego kod klasičnog rješenja, a to je najevidentnije po kiši i snijegu kada prljaštvina s puta i led prekriju branike i svjetla u njima. Bokovi su skladni uprkos činjenici da kombinuju jednostavne plastične oplate, sa snažnim karoserijskim pregibima i mnogobrojnim manjim i većim hromiranim ukrasima. Bez obzira iz kojeg ugla da zagledate novi Santa Fe, nećete primijetiti tragove kiča ili dizajnerske nedorečenosti već samo skladan balans svih elemenata. Za kraj priče o vanjskom izgledu treba još dodati da se Santa Fe nudi sa paletom od deset mineralnih i metalik boja. Testna je zavedena kao „Earthy Bronze“. Veoma je interesantna, ali nam se kao favorit ipak nametnula mineralna crna sa kojom masivni korejski SUV izgleda moćno i maksimalno skupocjeno. 


Hyundaijev veliki napredak ogleda se i u kabini. Kada bi u nju ušli zavezanih očiju i prepustili se čulima dodira, mirisa i sluha vjerovatno biste pomislili da sjedite u nekom od elitnih evropskih modela. Već nakon par dodira „namirisali“ biste luksuz i kvalitetnu završnu obradu. Korejci su čulni doživljaj podigli na visok nivo, kakav smo u njihovom programu do sada sretali jedino u luksuznim limuzinama elitnog podbrenda Genesis. Vrata se zatvaraju mekano i sa tupim zvukom kojeg proizvodi kvalitetna gumena obloga. Kabina je odlično zaštićena od neželjenih vanjskih šumova i buke, jer su pod, vrata, laminirani prozori i vjetrobran perfektno zvučno izolovani. Istovremeno je i odlično ozvučena zahvaljujući serijskom audio sistemu američkog Krella. U električno podesivim kožnim sjedištima sjedi se udobno, sa dovoljno bočnog oslonca da vam tijelo ne klizi po krivinama. Po potrebi moguće ih je zagrijati, ali i rashladiti. Na grijače mogu računati i putnici na bočnim sjedištima u drugom redu. Sjedišta zadnje klupe mogu se pomjerati naprijed-nazad po podnim šinama, a imaju i nagibno podesive naslone. Multifunkcionalni trokraki upravljač je obložen ugodnom glatkom kožom, a prsti ne pružaju otpor ni pri susretu sa integrisanim tasterima za daljinsko upravljanje putnim računarom, audio sistemom, telefonom i ostalim bitnim funkcijama. Pod prstima sve djeluje čvrsto i perfektno uklopljeno, a ukrasni šavovi po kožnim detaljima su veoma pedantno izvedeni.


Kada se jednom „oči otvore“ u Santa Feovoj kabini imate i te kako šta da se vidite. Stepenasti instrument panel sa izdignutim bočnim stranama i centralnim dijelom je veoma moderan i originalan. Poludigitalni instrumenti sa 7-inčnim kolor ekranom, analognim obrtomjerom i mjeračima temperature motora i nivoa goriva u rezervoaru su svojevrsni kompromis između klasičnih analognih i savremenih digitalnih rješenja. Kao i kod svih sličnih kombinacija vozaču se nudi pregršt informacija i različitih grafičkih postavki centralnog ekrana, koje su se u našem slučaju uglavnom svodile na „analogni“ ili digitalni mjerač brzine. Predstavnicima „tablet generacije“ koja vožnju ne može da zamisli bez tipkanja, interneta i njegovih pomagala Hyundai je ponudio savremenu multimediju sa 8-inčnim na dodir osjetljivim ekranom. Osim navigacije i propratnih informacija o tome gdje se može ručati, parkirati, natočiti gorivo i slično na njemu je moguće vidjeti i pregled okoline vozila pomoću četiri širokougaone kamere. Multimedija vam omogućava da se povežete i sa pametnim telefonima, a preko njih i sa ostatkom svijeta.

Za one koji se fokusiraju uglavnom na vožnju Hyundai je ponudio i head-up displej sa projekcijom podataka na vjetrobranskom staklu. Riječ je o veoma preglednom sistemu, koju se za razliku od mnogobrojnih nisko pozicioniranih konkurencijskih rješenja nalazi i u vidnom polju iznatprosječno visokih vozača. Hyundai se odlučio da zadrži klasičan klima uređaj, kojim je nakon početnog upoznavanja moguće upravljati i žmireći. Ispred lijepo stilizovane i kožom obložene ručice mjenjača je utor sa bežičnim punjačem, a tu su i po jedna 12V/180W, AUX i USB utičnica. Par klasičnih komandi zadržano je i oko mjenjača. Praktičnih pretinaca ima svuda pa se sve „putne“ potrepštine mogu odložiti bez problema. Veoma skladan je i odabir boja, a mekane kožne obloge su znalački raspoređene na svim „udarnim mjestima“. Nedostataka je malo, a jedan od najvećih je činjenica da su bočne strane centralnog grebena i armature ispred suvozača od tvrde, reljefne plastike, koja je s obzirom na kvalitet ostatka enterijera trebala i morala biti izrađena od „skuplje“ mekane gumirane plastike. Prostora za napredak ostavljaju i pojedine komande koje su „preuzete“ iz nižerangiranih Hyundaijevih modela, dok je upravljač pomalo bezosjećajan kada je aktiviran sistem korekcije pravca u putnoj traci.


Sumiranje utisaka kod ovakvih automobila nikad nije lako. Prostora za kritiku gotovo da i nema, a odlična ocjena koja se obično daje najperspektivnijim „učenicima“ se u bh. uslovima ipak čini preambicioznom. Kao i u životu tako i u praksi ona nema direktne veze sa realnim kvalitetima i rezultatima učenika, već sa njegovim porijeklom i činjenicom da na Santa Feu stoji Hyundaijev znak, koji u očima mnogih domaćih kupaca još uvijek nema adekvatnu težinu da opravda 106.490 KM koliko košta testni model. Nema sumnje da moderno dizajnirani, vrhunski opremljeni i snažno motorizovani dvotonski korejski SUV, koji se može dobiti i sa sedam sjedišta uz pet godina garancije (100.000 km) ima pokriće za svaki fening koji se uloži u njega, ali u klasi u kojoj on konkuriše imidž i porijeklo su nešto što je često puno važnije od svake računice. U svakom slučaju Hyundai zalužuje snažan aplauz, jer nam je ponudio još jedan odličan automobil, koji je po svemu značajno nadmašio sve svoje prethodnike.

POGON
Kao i do sada Hyundai u Santa Fe ugrađuje dva dizelska motora sa tri nivoa snage. Dvolitarska jedinica koja trenutno nije dostupna bh. kupcima nudi se u dvije verzije, sa 150 i 185 „konja“, dok je veći i jači 2,2-litarski motor dostupan isključivo sa 200 KS. Po želji može da se kombinuje sa šestostepenim ručnim ili osmostepenim automatskim mjenjačem kojeg smo imali u testnom modelu. Svi modeli sa 2.2 dizel motorom serijski su upareni sa 4x4 pogonom. Riječ je o veoma savremenom i uglađenom dizelašu, dovoljno snažnom da 1.930 kg težak SUV, koji se može opteretiti sa 750 kg od 0 do 100 km/h potjera za 9,5 sekundi, ali i da mu obezbijedi više nego dovoljna međuubrzanja. Najvećih 440 Nm na raspolaganje stavlja već od 1.750 obrtaja pa gotovo na svaki dodir gasa reaguje gotovo trenutno i sa dovoljno siline. Odlični osmostepeni automatski mjenjač ima dovoljno prostora i brzina da motor uvijek zadrži u idealnom rasponu obrtaja pa su rijetki trenuci u kojima se poželi još koja KS više. Potrošnja se najčešće kreće u rasponu od oko 7,5 litara na otvorenom do desetak i više u gradskom ritmu. Testni prosjek se zaustavio na 9,1 litara. Vozači s lakšom nogom na gasu mogu računati na litar manje, a oni zahtjevniji mogu bez problema na 100 km/h potrošiti i litar, dva više. Sve u svemu, očekivan rezultat za dvotonski SUV. Kad je riječ o 4x4 pogonu Santa Fe je prvi Hyundaijev SUV sa HTRAC tehnologijom elektronske kontrole koja se aktivno prilagođava uslovima za vožnju, odnosno nivou trakcije između točkova i podloge. Ovaj sistem nadgleda i silu kočenja, te se trudi da održi stabilnost automobila na najbezbjednijem mogućem nivou. Hyundai je vozaču ponudio mogućnost podešavanja pogonskih karakteristika preko Drive Mode selektora sa tri režima rada: Sport, Comfort/Smart i ECO. Svaki od njih karakterišu drugačiji parametri pogonskog sklopa, koji se ogledaju u činjenici da u Sport režimu prenos snage na zadnje točkove može ići do 50%, a u Comfort do 35%. Uz blokadu centralnog diferencijala i klirens od 18,5 cm to je više nego solidna podloga za bezbrižan silazak sa asflata i vožnju po rastresitim podlogama.

SIGURNOST

Najsavremenije Hyundaijeve tehnologije aktivne bezbjednosti objedinjene su u SmartSense paketu. One su osmišljene da pruže najviši nivo bezbjednosti i bezbrižnu vožnju. Santa Fe raspolaže sa sistemom nadzora, upozoravanja i automatske korekcije putanje u saobraćajnoj traci. Tu su i pametni tempomat, sa Stop & Go sistem koji omogućava automatsko održavanje razmaka sa vozilom ispred u okviru kojeg vozač ne mora da upravlja gasom niti kočnicom. Santa Fe ima i sistem za sprečavanje kontakta sa vozilima u mrtvom uglu, te mogućnost detekcije potencijalno opasnog naleta sazada. Korejski SUV može da izbjegne kontakt sa objektima ispred njega aktiviranjem automatskog kočenja. Sigurnosti pridonose i automatski podesiva kratka i duga prednja svjetla, ali i sistem nadzora budnosti vozača, koji prepoznaje znakove umora. Za što bolju orijentaciju u prostoru tu je i sistem nadzornih kamera, koje pokrivaju 360 stepeni.

Datum objave: 18/02/2019
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook