Naslovna > Automobili > Ford > Ka > Mali plus koji puno znači
FOTO GALERIJA (23)

Ford Ka+ 1.2 Ti-VCT Trend

Mali plus koji puno znači

U trećoj generaciji Ford je uz Ka dodao „plus“ u nazivu, te ga iz šminkerskog trovratnog autića transformisao u praktičan četverovratni gradski model, koji po potrebi može da bude i porodični automobil, sa funkcionalnom i komfornom kabinom...

Aktuelna Ford Fiesta sa 4,04 metra dužine je za sedam centimetara nadmašila svoju prethodnicu i tako se opasno približila kompaktnoj klasi, odnosno Focusu prve generacije (4,17 m). Fiestin dimenzijski iskorak ostavio je puno više prostora za afirmaciju najmanjeg Fordovog putničkog modela Ka, koji je u trećoj, i do sada najgabaritnijoj verziji dobio odrednicu „+“. Plusić u stvarnosti donosi veliki pomak u odnosu na sva dosadašnja shvatanja modela Ka, kao šminkerskog gradskog autića čija funkcionalnost je manje-više bila ograničena trovratnom karoserijom. Podsjećamo da je prva generacija Forda Ka predstavljena 1996. godine i da je zbog specifičnog dizajna, koji je u standardnim verzijama kombinovao kontrastnu crnu plastiku i limene površine dobila nadimak „bubamara“. Bila je nadasve originalna, nudila zanimljive vozne karakteristike, ali i rđala puno brže od očekivanja pa je danas manje-više veoma rijetka u očuvanom stanju i zbog toga poprilično potcijenjena na tržištu polovnjaka. Bubamarin nasljednik iz 2008. godine bio je po mnogima nesretno „preobučeni“ Fiat 500. Zbog specifične konstrukcije i relativno visoke cijene nije postigao ni izbliza onoliki uspjeh kolikom se Ford nadao. Partnerstvo sa Italijanima je zbog toga raskinuto da bi 2014. godine Amerikanci predstavili treću generaciju Ka, koja je u potpunosti razvijena pod njihovom kontrolom. Riječ je o još jednom globalnom Fordovom modelu, koji je primarno namijenjen tržištima Latinske Amerike i Indije, gdje mali gradski automobili sa četvoro vrata imaju punopravan porodični predznak. Kako bi zadovoljio puno zahtjevnije Evropljane, Ka+ je prošao kroz brojne modifikacije i tehnološka unapređenja, koji su osvježeni sa prošlogodišnjim redizajnom, kada je u ponudu uvedena i atraktivna off-road verzija Active.


Na našem testu Ka+ se našao u kombinaciji sa jačim trocilindarskim 1,2-litarskim benzinskim motorom i Trend paketom opreme, koji je obogaćen opcionom i dopadljivom metalik plavom bojom. Njegov dizajn snažno se oslanja na Fiestine i Focusove linije, ali nije ni izbliza proporcionalan kao što je to slučaj sa dva veća modela, koji imaju dinamične kompaktne forme. Prednji dio krasi prepoznatljiva lamelarna maska hladnjaka, koja osim na mnogobrojne Fordove neodoljivo podsjeća i na prestižni britanski Aston Martin. Glavna svjetla su originalna, ali istovremeno za nijansu prevelika za jedan mali gradski model. Na bokovima su u slučaju testnog modela u prvom planu veoma lijepi „lepezasti“ 16-inčni alu naplaci sa niskoprofilnim Hankook gumama dimenzija 195/45. Pozadina je veoma jednostavna, sa velikim petim vratima i ne baš tako velikim staklom, koje sužava vidno polje pri vožnji unazad. Dizajneri su u potrazi za što funkcionalnijom i prostranijom kabinom morali istovremeno da povećaju karoseriju, pa je najviša krovna tačka kod Ka+ pet centimetara viša nego kod Fieste. To je uslovilo da najmanji Fordić na prvi pogled izgleda značajno uži od nje, mada se stvarna razlika mjeri sa tek 31 mm. U praksi će vam zbog ovog dimenzijskog „debalansa“ oči, dok se ne naviknete, sugerisati da bi Ka+ izgledao skladnije da je još samo „malo“ širi.

 


Ono što će možda da vam „žulja“ pogled, s druge strane godiće vašim leđima, jer Ka+ zbog dodatnih centimetara po visini ima veoma prostranu kabinu. U prvom redu sjedišta ima sasvim dovoljno prostora za dva dvometaša, koji će se tu zahvaljujući udobnim sjedištima osjećati komforno i na duže staze. Iza dugonogih očekivano ne ostaje puno prostora za putnike u drugom redu, koji mogu računati na puni komfor samo ako je visina četiri odrasle osobe (Ka+ se zvanično deklariše kao petosjed) koliko se komotno može smjestiti, ujednačena, odnosno u okvirima uobičajenog prosjeka od 175 do 190 cm. Ako je vozač sitnije građe i umjesto da udaljava, privlači sjedište upravljaču, onda pozadi ostaje iznenađujuće puno prostora s obzirom na ukupnu dužinu automobila od 3,94 cm. U praksi to znači da je Ka+ veoma funkcionalan gradski autić, u kojem će jedna ili dvije osobe svakodnevno da uživaju iznatprosječan komfor, mada neće biti tijesno ni za četiri ako to ponekad zatreba. Zahvaljujući prtljažniku zapremine 270 litara mali Ford spreman je da sa njim prevezete uobičajene sitnice, pa i par manjih kofera, mada realno od njega u ovom pogledu ne treba očekivati čuda. Ko želi i treba više Amerikanci mu u kompaktnom dimenzijskom okviru osim Fieste i Focusa, nude i multifunkcionalne monovolumene B i C-Max serija ili trendovski SUV model poput Ecosporta... 


Da više nema šminkerskih ambicija, već želi biti funkcionalan gradski autić Ka+ sugeriše i jednostavnim enterijerom. Tamna plastika sa kojom je obložena većina kabine je tvrda, pomalo monotona, mada ne i neprijatna na dodir, zahvaljujući reljefnoj površini. Lakirani crni umeci, koji su tu i tamo ubačeni da razbiju „crnilo“ unose dozu sjaja, ali se brzo maste pa je njihov estetski efekat upitan, ne samo u malom Fordu već i u znatno skupljim modelima. Analogni instrumenti su jednostavni i za nijansu premali da bi bili uzorno pregledni. Putni računar nudi sve neophodne podatke o stanju vozila, pređenom putu, autonomiji, trenutnoj i prosječnoj potrošnji... Vozač nema skalarni uvid u temperatru motora, a da se zagrijao Ka+ mu sugeriše gašenjem signalne lampice. Ugodnu vožnju, potpuno opremljeni testni model između ostalog omogućava zahvaljujući ručnom klima uređaju, audio sistemu sa Aux, iPod i USB kontaktima, električnim podizačima prednjih stakala, daljinskom centralnom zaključavanju, te multifunkcionalnim upravljaču sa komandama za audio sistem i limitator brzine. Tu je i još dosta korisnih sitnica, koje su manje-više standardne u savremenim automobilima istog cjenovnog razreda. Zanimljivo je da Ka+ osim prednjih i bočnih vazdušnih jastuka ima i vazdušne zavjese za oba reda sjedišta, što je pohvalno. Mnogo toga što nam se na početku testa učinilo skromnim i prejednostavnim kod Ka+ do kraja nam se nametnulo kao svjevrsni kvalitet više, jer se pažnja vozača puno više usmjerava na upravljač, mjenjač, sam put i okolinu, odnosno na sirovu automobilsku funkciju.Ko želi potpuno opremljeni Ka+ poput testnog do registracije će morati da izdvoji 23.500 KM. Za 600 KM više Ford istovremeno nudi najpovoljniju petovratnu verziju nove Fieste, koja se sa Trend opremom i 1,1-litarskim trocilindarskim motorom od 75 KS u ovom slučaju nameće kao najdirektnija konkurencija testnom Ka+ modelu, čija najveća prednost je u kompaktnijim gabaritima i činjenici da i „manje nekad može biti više“.

MOTOR
Kada je riječ o pogonu, uz redizajnirani Ka+ ponuđene su dvije verzije 1.2-litarskog trocilindarskog Ti-VCT benzinca sa 70 i 85 KS, te odlični 1.5-litarski TDCi dizelaš sa 95 KS. U testnom modelu isprobali smo jaču verziju atmosferskog benzinca, koji može da posluži kao primjer konkurentima kada je riječ o balansu, kulturi rada i obuzdavanju trocilindarskih vibracija. Činjenica da je na papiru „jači“ u vožnji se naročito dinamički i ne osjeti, jer je 114 Nm obrtnog momenta dostupno pri identičnih 4.250 obrtaja. Kada tome pridodate i poprilično razvučene prenosne odnose u preciznom petostepenom ručnom mjenjaču dobijete kombinaciju koja vozaču primarno nameće opušten ritam vožnje. Jači motor od 0 do 100 km/h ubrzava za 13,5 s (najveća brzina 169 km/h), dok je 15 KS slabijem potrebno 14,6 sekundi (164 km/h). Sve navedeno u praksi donosi poprilično linearna ubrzanja i međuubrzanje, bez izražene živosti. Dinamika dodatno opada kada se automobil maksimalno optereti, pa je smireniji tempo vožnje neizbježan. To nije nužno zlo, jer se u opuštenom ritmu prosječna potrošnja može spustiti na nivo od 5,5 do šest litara. Čim pritiskanje papučice gasa do poda učesta prosjek se penje na sedam do osam litara. U konstantnom stani-kreni gradskom ritmu moguće je potrošiti i devet, dok će na autoputu putni računar najčešće pokazivati prosjek od 7,5 litara. S obzirom na čvrstinu vješanja, upravljivost i sasvim solidan osjećaj na servoupravljaču prava je šteta što se Ford nije odlučio da uz Ka+ ponudi i neki od njegovih snažnih EcoBoost turbobenzinaca. Sa njima bi sigurno bio još zabavniji u vožnji. Ovako Ka+ poput testnog je limitiran uglavnom na obavljanje gradskih zadataka i opušten prevoz od tačke A do tačke B.
 

Datum objave: 15/10/2018
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook