Naslovna > Automobili > Škoda > Superb > Nova dimenzija u trećoj generaciji
FOTO GALERIJA (25)

Test – Škoda Superb 2.0 TDI 4x4 Style

Nova dimenzija u trećoj generaciji

Praktična češka limuzina u trećem izdanju konačno je dobila „glavu i rep kakve zaslužuje“ ...

Kao najveći, najkomforniji i najluksuzniji češki model Superb je do sada uglavnom bio u drugom planu. Karijeru je započeo kao produžena verzija pete generacije „kineskog“ Passata. Sa godišnjom prodajom od deset do petnaest hiljada jedinica do 2008. uglavnom je igrao marginalnu ulogu u klasi. Druga generacija osmišljena je osjetno ozbiljnije, a osim limuzinske dobila je i po mnogo čemu impozantnu karavansku verziju, koja je s prtljažnikom kapaciteta 633 liter nadmašila do tada neprikosnovenog vladara klase Variant, Volkswagen. I dok je karavan po mnogima dobio jedno od naljepših klasičnih odijela, petovratna limuzina je postala svojevrsna žrtva inovativnih, dvodijelnih Twin Door vrata i neobičnih pozicionih svjetala. Legend kaže da su češki dizajneri za limuzinski Superb skrojili ljepše odijelo negotiate za karavan, ali da su ga njemački „upravljači“ izmijenili preko noći ... Bila legenda istinita ili ne, činjenica je da se druga generacija Superba na našim ulicama ozbiljnije afirmisala tek od redizajna iz 2013. godinje, kada je dobila novu pozadinu. Na globalnom planu prodajni vrhunac Superb II je doživio 2011, kada je isporučen u 56.068 jedinica, a penzionisan je sa 46.169 primjeraka iz 2014. godine ...

 


Talentovani 42-godišnji češki dizajneri Jozef Kaban, koji već nekoliko godina „vedri i oblači“ sve savremene Škode, 2014. je na sajmu automobila u Ženevi sa konceptom Vision C najavio pravac razvoja dizajna Superba III. Vođeni primjerom prethodne generacije, mnogi kritičari su koncept u startu proglasili preoptimističnim za Škodin standard. Na sreću, Superb je u sebi ipak zadržao suštinu Vision C koncepta. Markantna 4.861 mm dugačka češka limuzina tako je dobila „glavu i rep“ kakve zaslužuje. Ni danas, godinu dana nakon njenog predstavljanja, još uvijek nije sasvim jasno kako jedna Škoda može tako dobro gospodski da izgleda. Najbolju potvrdu da vozite oku interesantan automobil na ulici vam daje niko drugi do „konkurencija“ koja sjedi za upravljačima Passata, Laguna, 508-ica, ali i A4-ki, BMW „trojki“ i Mercedesa C klase. I oni vjerovatno ne mogu da se „načude“ kako je onaj superprostrani i supernezgrapni Superb preko noći postao tako elegantan i naočit. Uprkos upečatljivim oštrim linijima i odlično odmjerenim proporcijama, čini se kako Superbu nedostaje još malo hromiranog nakita, kako bi zablještao u punom sjaju, kako blješti recimo aktuelni Passat. Tu prvenstveno mislimo na zadnji branik, koji je bez hroma izraženo plastičan. I limeni pragovi su bez plastičnih oplata ostali pomalo goli. Generalno, testni Superb nam se učinio dostojnom konkurencijom bratskom Passatu, mada mu to nije primarna uloga.

 

Raskošan komfor u enterijeru, sa kojim je prethodnik u startu razoružavao i najzagriženije kritičare, dobio je novu dimenziju u trećoj generaciji. U ovom segmentu Superbu ne može parirati gotovo nijedan od konkurenata. Oni smjeliji po prostranosti ga čak porede i sa ekskluzivnom Mercedes S klasom... Realno gledajući, najveća Škoda u unutrašnjosti njeguje dizajnerski krajnje jednostavan, ali po ergonomskim standardima savršen stil. Prednja sjedišta su udobna i pružaju odličan bočni oslonac. Možda bi dobrodošao koji centimetar po dužini, ali i ovako su veoma komforna. Vozačevo se podešava električnim putem, sa mogućnošću memorisanja tri različita položaja. Uz sjedišta, memorija pamti i položaj retrovizora. Praktično rješenje, posebno ako automobil koristi više vozača istovremeno. Instrumenti su klasični, analogni sa savremenim info displejom u sredini, čija je grafika naočita i moderna. U ponudi su dva multimedijalna sistema sa 6,5 i 8-inčnim na dodir osjetljivim ekranima. Manji Bolero, kojeg smo isprobali u testnom modelu, u potpunosti zadovoljava savremene multimedijalne standarde. Ne sadrži navigaciju, ali se ona ipak može ostvariti pomoću Mirror link funkcije „kopiranjem“ sadržaja ekrana pametnih telefona, za čije je odlaganje namijenjen praktičan pretinac ispred mjenjača. U njemu su po jedna Aux i USB utičnica.

 

U kabini je taktični raspoređen i veliki broj praktičnih dodataka iz Škodinog Simply Clever asortimana, koji vožnju čine ugodnijom. Izdavajamo hlađeni pretinac ispod naslona za ruke, u kojem se nalazi i utor za tablet uređaj. Hlađenje je dostupno i u suvozačevom pretincu, gdje je smješten čitač SD kartica. Ispod suvozačevog sjedišta je skriveni pretinac, a na bokovima prednjih sjedišta po jedan džepić za odlaganje sitnica. Sklopivi kišobran je sakriven u oplati suvozačevih vrata, koja u oba reda može da primi po jednu bocu od 1,5 litara. Osim što uživaju u najvećem prostoru za noge u klasi, putnici u drugom redu imaju i praktičan centralni naslon za ruke sa skrivenim utorima za dvije flašice i par sitnica. Na vratima su mini roletne, koje omogućavaju jednostavno zatamnjivanje stakala. Na stropu iza unutrašnjeg retrovizora je pretinac za naočare, a tu je i odvojeno LED osvjetljenje za prednji i zadnji dio kabine. Spisak dodatne opreme je predugačak za nabrajanje, a prije kupovine treba ga dobro proučiti, jer sadrži mnoštvo korisnih detalja.

 

Umjesto dvodijelnih Twin Door vrata prtljažnika, Superb sada ima klasična jednodijelna, koja su nam bila dostupna s električnim otvaranjem i zatvaranjem. Jedan pritisak na prekidač na ključu ili na taster s desne strane mjenjača ili na samim vratima za par sekundi otvara pristup najkapacitetnijem prtljažniku u klasi. Vrata se u kombinaciji sa beskontaktnim ključem mogu otvoriti i pokretom noge ispod zadnjeg branika, što je veoma praktično rješenje ukoliko su vam ruke zauzete. Sa 625 litara osnovne zapremine prtljažnik je čitavih 60 litara veći nego do sada, a sa maksimumom od 1.760 litara je samo 20 skromniji od maksimuma karavanskog Passata. Pravilan oblik i jednostavan pristup, omogućen velikim vratima, ne ostavljaju nimalo prostora kritikama. Superbov prtljažnik je jednostavno „rupa bez dna“, u koju može stati gomila prtljaga. I u ovom segmentu konkurencija je nemoćna... Velika peta vrata ipak imaju jedan nedostatak, jer u hladnim zimskim danima pri otvaranju brzo rashlađuju kabinu, a putnicima na zadnjoj klupi nije baš prijatno kad im hladan vazduh zaduva s leđa. U prtljažniku se nalazi još praktičnih Simply Clever rješenja, poput preklopivih kukica za pridržavanje kesa ili male punjive LED lampe, smještene u utoru s lijeve strane. Sve u svemu, Superb se sa natprosječno komfornom kabinom i ogromnim prtljažnikom jednostavno nameće kao idealan poslovni, odnosno taksi automobil.   
Pogonska kombinacija testnog modela udružila je najpopularniji 2.0 TDI dizelski agregat, 4x4 pogon i šestostepeni ručni mjenjač. Sa 150 KS i 340 Nm obrtnog momenta jedan od najpoznatijih Volkswagenovih savremenih dizelaša nameće se kao idealna mjera za 1.605 kg težak automobil. Sa 6,8 litara, koliko nam je prosječno trošio na testu, po ko zna koji put se pokazao i uzorno ekonomičnim. S lakšom nogom na gasu u Eco režimu vožnje (u ponudi su još: Normal, Sport, Individual) potrošnja se na otvorenom bez mnogo napora može spustiti i ispod pet litara. Podsjećamo da Škoda obećava minimalni prosjek od 4,6 litara. Druga krajnost do koje smo stigli nakon 50 kilometara odvezenih na testnoj stazi mjeri se sa 11 litara, no, za takav rezultat se treba propisno oznojiti. Znoj na licu probiće vas i kad pokušate dokučiti koliko je brzo moguće voziti po krivinama ako se snaga na podlogu prenosi putem 4x4 pogona sa Haldex kvačilom. Kao primarni prednjepogonaš masivni Superb se još bolje slaže sa 4x4 pogonom, koji u vožnji tako vješto skriva da je zadnji dio vozila „šupalj“ i poprilično rasterećen. Šestostepeni ručni mjenjač je takođe na visini zadatka, mada nije uglađen kao kod Volkswagena. Ova činjenica nimalo ne utiče na performanse, već je stvar subjektivnog doživljaja. U subjektivno zapažanje spada i zaključak da testnom modelu, za ocjenu odličan nedostaje još samo DSG automatski mjenjač. Mada je DSG brži i pruža više dinamike, u ovom slučaju dinamika je u drugom planu. Uz Superb sa 2.0 TDI motorom i 4x4 pogonom „automatika“ nam se jednostavno nameće kao prirodniji izbor, sa kojim bi vrhunski komfor testnog modela bio podignut na još viši nivo.
A da biste uživali u Škodi Superb poput testne treba da izdvojite 63.659 KM. Bez doplata sa trećim Style paketom ovaj model košta 58.736 KM. U istoj toj kombinaciji Volkswagen za Passat Higline u BiH traži 54.489 KM. Koncepcijska razlika između ova dva automobila je očigledna i nema opasnosti od kanibalizma, ali je ovakav cjenovni "raspored snaga" najbolja potvrda koliko je Superb u međuvremenu napredovao. Škoda je možda do sada gradila imidž na povoljnim i praktičnim porodičnim automobilima, ali je sa Superbom III jasno stavila do znanja da je spremna za mnogo više od toga.

Datum objave: 20/02/2016
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook