Naslovna > Retro > Tri decenije M odjela
FOTO GALERIJA (7)

BMW M1

Tri decenije M odjela

BMW-ovi automobili oduvijek su asocirali na vrhunske sportske performanse, snažne motore profinjenog zvuka, zadnji pogon i veliki užitak u vožnji, koji je zahvaljujući stručnjacima M odjela dobio i svoj bezvremenski karakter

Njemački BMW ovih dana slavi 30 godina postojanja M odjela, sportske manofakture koja više od tri decenije uspiješno proizvodi sportske cestovne automobile sa plavo-bijelim propelerom na „haubi“. Izuzetno duga i plodna tradicija nedavno je dobila svoju komercijalnu potvrdu, silaskom tristahiljaditog M modela sa proizvodnih traka. Iako je BMW Motorsport odjel u pogonu od 1972. godine, njegovo ime postaje poznato tek šest godina kasnije, kada je predstavljen M1, legendarni sportski automobil od kojeg boljim poznavaocima automobilske istorije i danas rastu zazubice. Bio je to početak magičnog slova M! Da bi se kvalifikovao za nastup u grupi 4 i 5 i dobio odgovarajuću homologaciju, BMW je 1976. godine morao izraditi najmanje 400 identičnih GT automobila u roku od dvije godine. Tako je nastao projekat automobila sa centralno smještenim motorom. Njegov dizajn povjeren je legendarnom italijanskom dizajneru Giugiaru, koji je napravio automobil bezvremenskog klinastog oblika te izrazito kompaktnih dimenzija (d/š/v - 4360,1824,1140 mm). Zbog nepostojanja odgovarajuće infrastrukture, M1 se trebao sastavljati u pogonima Lamborghinija, ali slaba finansijska situacija italijanske sportske manufakture primorala je BMW da proizvodnju povjeri njemačkom proizvođaču kabrioleta Baur.

 

 

 

 


U razdoblju od 1978. do 1981. godine, BMW je uspio proizvesti ukupno 455 vozila, 399 cestovnih i 56 trkaćih, što ga čini najraritetnijim BMW modelom svih vremena. Iako se ne može pohvaliti vrhunskim sportskim rezultatima, M1 će ostati upamćen kao civilizovani supersportski automobil u istinskoj BMW tradiciji sa vrhunskom kvalitetom izrade i neslućenim voznim mogućnostima. Potvrda toga dolazi u vidu desetog mjesta na listi najboljih sportskih automobila 70-tih godina prošlog vijeka, koju je sastavio uvaženi Sports Car international. M odjel, što se tiče pogonskog aregata, zaista je napravio tehnički dragulj. Centralno smješteni redni šestocilindraš sa Boschovim mehaničkim ubrizgavanjem iz zapremine od 3.453 kubičnih centimetara i u kombinaciji sa petostepenim ZF mjenjačem izvlačio je 277 KS pri 6.500 o/minuti, odnosno obrtni momenat od 330 Nm pri 5.000 o/min. Bilo je to dovoljno za maksimalnu brzinu od 260 km/h i ubrzanje do 100 km/h za 5,6 sekundi. U to vrijeme to su bili zaista zapanjujući podaci, ali ne i čudni, s obzirom  na to da se zbog male mase svaka konjska snaga borila sa samo 4,7 kilograma karoserije. Trkaće verzije s druge strane, raspolagale su sa 470 ili čak 850 KS i dostizale brzine od preko 300 km/h.

 

 

Osim vrhunskog agregata, BMW M1 je oduševljavao i tehničkim rješenjima, poput potpuno nezavisnog ogibljenja, disk kočnica na sva četiri točka, te masivnih 16-inčnih točkova, koji su na zadnjoj osovini bili pomodno širi od prednjih. Za razliku od maksimalno ogoljenih trkaćih verzija, cestovne su raspolagale sa luksuzom tipičnim za BMW, kao što je klima/uređaj, fina tapiserija i vrhunski kvalitet materijala, čega su se mogli postidjeti i svi Ferrari modeli tog doba. Maksimalno ojačana šasija brinula se za vrhunsku bezbjednost, a prtljažnik je bio dovoljan za izlet udvoje Na domaćem tržištu BMW M1 je bio odličan protivotrov za razvikani Porsche 911 i najbrži automobil na njemačkim cestama sa cijenom od tačno 100.000 tadašnjih njemačkih maraka, za koju su se mogla kupiti čak četiri BMW-a 323is.

 


Ipak, tek je 1984. godine BMW M odjel usmjerio svoju korporativnu filozofiju na stvaranje visokoperformantnih automobila, pogodnih za svakodnevnu upotrebu. Prvi „prerađeni“ BMW bio je BMW M5 sa motorom ojačanim na 286 KS, te blago izmijenjenom suspenzijom i estetikom. Preokret se desio 1986. godine, predstavljanjem prvog M3, koji je sve do danas ostao okosnica prodaje. Danas M odjel nudi čak devet različitih modela, a najvažnije tržište su SAD, Njemačka Velika Britanija i Italija. Da bi obilježio 30 godina postojanja i podsjetio na legendarni M1, BMW je nadavno predstavio M1 Hommage Concept, koji koristi dizajnerske smjernice i centralno smješteni motor, poput originala, dok propocijama odgovara modernom poimanju sportskog vozila. Reakcije publike mogle bi navesti BMW da razmisli i o serijskoj proizvodnji.

Datum objave: 19/08/2008
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook